در حال بارگزاری

علل بروز بیماری ها و اختلالت تغذیه ای در طوطی سانان


علل بروز بیماری ها و اختلالت تغذیه ای در طوطی سانان


علل بروز بیماری ها و اختلالت تغذیه ای در طوطی سانان

هر یک از مواد غذایی بسیار متعدد موجود در غذاهای مصرفی و مورد نیاز ،در بدن وظایفی دارند که وقتی جیره غذایی کمبود داشته باشد،ابتدا به طور خودکار . به فرمان هیپوتالاموس مغز ،ذخیره های موجود در بافت های بدن مورد استفاده قرار می گیرد .چنانچه در این مرحله جیره غذایی اصلاح شود و مواد غذایی کمبود دار توسط خوراک مصرفی تامین شود ،به تدریج ذخایر تخلیه شده در خون و مصرف شده ،مجددا تامین و بافت ها از چنان مواد پرسازی خواهد شد. اما اگر رژیم غذایی همچنان کمبود یک یا چند مواد غذایی را داشته باشد و دیگر ذخیره ای در بافت های موجود نباشد که به خون منتقل شود،در این مرحله عوارض ،اختلالات و بیماری های ناشی از سوء تغذیه آشکار خواهد شد. در ادامه به طور خلاصه تنها به شمار اندکی از عوارض ناشی از کمبود ها و یاد بودهای مربوط به تعداد اندکی از مواد غذایی مختلف اشاره می شود که این ها و بقیه در صورت جبران نشدن به موقع ،قطعا به مرگ طوطی می انجامد. اما توجه داشته باشید که اگر می بینید که مثلا بدن کاسکویی که در طول یک سال عمدتا از تخم آفتابگردان تغذیه شده و هنوز زنده است ،علت آن است که بدن در استخوان ها ،عضلات و بافت های چربی اش مقدار زیادی ذخایر مختلف غذایی دارد که وقتی موجود زنده با کمبود یک یا چند ماده در رژیم غذایی اش مواجه شود،تا مدت ها بدن از ذخایر غذای اش استفاده می کند. اما وقتی بدن طوطی ذخایر غذایی اش را مورد استفاده قرار دهد و از طریق غذا جبران نشود،سرانجام روزی خواهد رسید که ذخایر موجود در عضلات ،استخوان ها و بافت های چربی به انتها می رسد و بدن دیگر نمی تواند از این مواضع مواد غذایی مورد نیاز برای ثابت نگهداشتن ترکیب خون را تامین کند و وقتی غلظت هر یک از عناصر و مواد حیاتی موجود در خون از حد معینی کمتر شود،به طور ناگهانی میزان ساخته شدن خون ،مقدار خون موجود در عروق و فشار خون کاهش می یابد و فشار اسمزی خون ،اسیدیته خون و دیگر خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خون به شدت تغییر می کند.در این مرحله خون نمی تواند وظایف خودش را که رساندن مواد غذایی به سلول های بدن و گرفتن و دفع مواد زاید تولید شونده در سلول ها است را انجام دهد. جهت استعلام قیمت تخم نطفه دار با ما در ارتباط باشید.
لذا در آخرین ساعات و دقایق ،سرانجام با انبوهی از علت ها که به تدریج در بدن و خون ایجاد شده اند که یکی از آن ها مسمویت عمومی خون به علت انباشته شدن مواد سمی در آن است ،مقاومت بدن از بین می رود و مرگ فرا می رسد و فرقی نمی کند که موجود مبتلا شده ،انسان ،پرنده ،حیوان و یا هر جاندار دیگری باشد.

عوارض کمبود یا زیاد بود برخی مواد غذایی در بدن طوطی 

کمبود کلسیم

کلسیم بخش اعظم وزن استخوان ها و دندان ها را تشکیل می دهد.به علاوه برای انعقاد خون و برخی از وظایف دیگر ضروری است.
کمبود کلسیم در پرندگان بالغ سبب پوکی استخوان . در طوطی کم سن باعث نرمی استخوان می شود و زیاد بود آن در جیره غذایی کاسکو ،علاوه بر ایحاد سایر مشکلات ،سبب جلوگیری از جذب فسفر در روده نیز می شود.

کمبود فسفر

فسفر یکی از عناصر مهم در استخوان ها ،اعصاب و مغز و برای انجام واکنش های بیو شیمیایی نقش حیاتی دارد ،کمبود آن در بدن پرنده سبب اختلال در تعادل آن با کلسیم در استخوان ها ،آسیب جدی به مغز و اعصاب و اختلال در واکنش های حیاتی بدن می شود. زیاد بودن فسفر در جیره غذایی کاسکو،علاوه بر ایجاد سایر مشکلات ،سبب جلوگیری از جذب فسفر در روده می شود.

کمبود سدیم و پتاسیم

کمبود این مواد در بدن پرنده سبب به هم خوردن تعادل الکتریکی در دو طرف غشای سلول ها و در نتیجه بر هم خوردن تعادل الکترولیت ها در خون می شود.
همین یک قلم به معنی این است که ورود و خروج مواد غذای به داخل سلول ها مختل و مرگ پرنده در اندک زمانی فرا می رسد.
سدیم یکی از مواد تشکیل دهنده نمک طعام است،نمک طعام بخش مهمی از سدیم و کلر مورد نیاز بدن را فراهم می کند و لذا برای تمام حیوانات و پرندگان مورد نیاز است.توجه داشته باشید که رژیم غذایی طوطی سانان باید حاوی 5%نمک طعام باشد.

کمبود گوگرد

کمبود این مواد در جیره غذایی پرنده سبب جلوگیری از ساخته شدن اسید های آمینه گوگرد دار و عوارض کمبود آنها می شود.

کمبود آهن 

آهن جزئی از هموگلوبین خون است و کمبودش سبب کاهش ساخته شدن خون و کمخونی می شود و اگر کم خونی اصلاح نشودهزار و یک عارضه دیگر به همراه خواهد داشت.

کمبود ید 

ید جزئی از هورمون تیروکسین است و کمبودش سبب بزرگ شدن غده تیروئید می شود.

کمبود منگنز 

کمبود این مواد در جیره غذایی پرنده باعث دررفتگی و ترآشیل در پا می شود .

کمبود ویتامین A

کمبود این ویتامین می تواند باعث کدر شدن قرنیه چشم و سپس خشک شدن و در نهایت کوری چشم شود.توجه داشته باشید که کمبود این ویتامین در بدن پرنده باعث مختل شدن تمام غشاهای بافت پوششی در عملکرد تمام دستگاه های بدن می شود.

کمبود ویتامین D

کمبود این ویتامین می تواند سبب جلوگیری از جذب کلسیم و فسفر در روده شود.

کمبود ویتامین E

کمبود این ویتامین عمده مشکلاتش متوجه دستگاه تناسلی میشود . لذا ویتامین ای مهمترین ویتامین مربوط به کارکرد صحیح دستگاه تناسلی نر و ماده طوطی می شود.
کاسکوهای نری که با کمبود این ویتامین و یا یک ماده معدنی به نام سلینیم مواجه هستند ،قدرت جفتگیری موثر خودشان را از دست می دهند و به همین ترتیب ،ماده کاسکو های که کمبود این ویتامین را دارند دچار نازائی می شوند به همین دلیل این ویتامین را ویتامین ضد نازائی وعقیمی در پرنده می دانند.
کمبود ویتامین K

کمبود این ویتامین در بدن پرنده باعث می شود که در صورت وجود بریدگی و یا هرخراشی خون منعقد نشده و خونریزی زیادی بوجود آید.

کمبود ویتامین های گروه B

هر یک از ویتامین های گروه ب که با نام تجاری خاص به خود خوانده می شوند وظیفه ای را بر عهده دارند و کمبود هر یک باعث اختلال در بدن پرنده می شود.
اما در کل وظیفه اصلی این ویتامین ها در بدن سالم نگهداشتن مغز و سلسله اعصاب و دخالت در برخی از چرخه های بیوشیمیایی در داخل سلول های  بدن است.
کمبود این گروه از ویتامین ها می تواند بسیاری از اعمال حیاتی درون سلول ها را مختل کند.
بیوتین ،اسید پنتوننیک و غیره نیز جزء ویتامین های گروه ب بشمار می ایند.

کمبود ویتامین C

سبب خونریزی از لثه ها و اختلال در سوخت و ساز مواد غذایی می شود.

کمبود اسیدهای آمینه 

کمبود این مواد در بدن سبب جلوگیری از ساخته شدن برخی از اسیدهای آمینه ،هورمون ها و آنزیم ها ،بافت های عضلانی و غیره می شود.
یکی از انزیم های تولید شونده توسط لوزالمعده ،انسولین است که کمبود آن سبب دیابت میشود .همچنین هر یک از هورمون های درون ریز بخش قدامی غده هیپوفیز که به موجب آن ها 90 درصد اعمال حیاتی بدن کنترل می شود و دیگر هورمون های درون ریز و برون ریز ،هر یک از ممکن است فقط در صورت کمبود یکی از اسید های آمینه تولید نشود.لذا جدا از سایر موضوعات تغذیه ای ،همین یک قلم به راحتی به زندگی یک موجود زنده خاتمه می دهد.

سایر کمبود های غذایی در طوطی سانان 
حدودا 100 نوع ماده غذایی حیاتی باید به طور روزانه به بدن برسد تا این مواد بتوانند وظایفشان را در بدن انجام دهند و بدن بیمار نشود.
آنچه در فوق به آنها اشاره شد تنها شمه ای از اهمیت تغذیه صحیح بود تا شما عزیزان دریابید که تغذیه صحیح برای سلامتی کاسکو و دیگر طوطی سانان تا چه حد اهمیت دارد .
به هر حال باید دانست که بدن موجود زنده ممکن است بتواند کمبود ها و زیاد بود ها را در رژیم غذایی را حتی به مدت چند ماه تحمل کند و عوارض ظاهری هم نشان ندهد،اما سرانجام روزی خواهد رسید که قابلیت تحمل بدن به پایان خواهد رسید.
اگر چه مشکلات ناشی از سوء تغذیه به تدریج ایجاد می شود اما وقتی بروز کند به شکل انفجاری بدن رابا مشکل رو به رو می کند و آن وقت است که دیگر برای جبران بسیار دیر است. جهت خرید تخم نطفه دار طوطی کاکادو و تخم نطفه دار عروس هلندی با ما در ارتباط باشید .